Személyesebb, szubjektivitásokkal bőven terhelt poszt következik,az előző postban ígért Promaster "tartósteszt".

Nagyjából 10 éve hagytam ott előző órámat 2 azaz kettő percre egy edzőterem öltözőjében, ám mire visszamentem érte, csak az őszinte sajnálkozással és mély megértéssel rám néző 4 darab 120 kilós izomtibi várt, akiktől nem igazán tudtam, hogyan kéne visszakérni szépszóval, úgyhogy nyakamba vettem a várost, és ha jól emlékszem viszonylag hamar belefutottam egy pont ilyen példányba (képminőségért elnézést, nem találok egyszerűen jobbat, mondjuk lehet vennem kéne a fáradságot és lefényképezni a sajátomat :) ).

20 éves fejjel jó választásnak tűnt, ma már valószínüleg nem ezt venném, ellenben erősen az ember szívéhez nő 10 év alatt, szóval amíg ez fel nem dobja a talpát, esélyes hogy nem lesz másik.

Szerkezete alap kvarc, még csak nem is Eco-Drive mint az újabb Citizeneken, sima elemes jószág. Minden rendesebb órabuzi itt sírja el magát, hogy miazhogy nem egy automata mechanikus kronográf az (minimum) amihez ragaszkodom... Megértem. De hát az évek :)

Viszont ha ettől az apróságtól (mármint hogy "hát ez nem is óra, öregem") eltekintünk, akkor van mit pakolni a mérleg másik serpenyőjébe is.

Először is szép. 10 éve is tetszett, most is tetszik, érdekes, látványos, komoly, súlyos, férfias darab, még nem igazán volt aki ne dícsérte volna. Kapható volt egyébként a piros helyett sárga festéssel, Blue Angels hátlappal, valamint változatos szíjakkal.

Másodszor is pontos. Eddig egyszer kellett elemet cserélni benne (kb 6 éves korában), addig ha jól emlékszem, egyszer kellett beállítani, mert már fél perc körül sietett, aztán elemcserekor, aztán pedig nemrég. Tehát 3 évente 30 másodperc. Nem rossz.

Harmadszor is strapabíró. Fantasztikus miket ki nem bírt már, 10 éven át szinte soha le nem vettem, nem kevés motoros esést, síbalesetet, stb élt túl. Ehhez kapcsolódik két negatívum is. A szíj csatja igényes és látványos megoldással dupla rögzítésű, magától soha le nem csatolódik, profi munka. Igen ám, csak nagyjából hiába, ha a szíj és a váz közötti kis rugós tüske valami fantasztikusan sérülékeny. Amíg kedvenc órásomat rá nem beszéltem hogy erőltessen bele két izmosabb darabot, kétnaponta pattant le a kezemről az óra. Ennek örömére kellett tengerfenéken guberálni utána, kollégiumi buliban keresni a tömegben hogy éppen ki tapos rajta, valamint sípályán megtekinteni amint valaki átmegy szerencsétlenen.

Utóbbi elég látványos eredménnyel járt, mivel üvege valóban "üveg", így a fémélű síléctől igen csúnyán kikapott, és ismétcsak "kedvenc órásom" szerint nem is nagyon cserélhető, többet ártok vele az órának mint használok. Egyik szíjleszakadáskor eltűnt a szíj legutolsó, vázhoz csatlakozó szeme is. Őszinte döbbenetemre az 5 éves, akkor már nem forglamazott órára a Citizen 10 napon belül hozott nekem egy ugyanolyan pót-szemet, fillérekért. 

Negyedszer is pedig (térjünk vissza a jellemzéshez), okos: Igaz, sima elektronikából nem akkora kunszt kihozni ezeket (Patek Philippe-ék nagyjából mindet megoldották mechanikusan, pártíz millió Forint/óra-ért, de erről majd később), de ha ettől ismét eltekintünk, és csak a használhatóságot vesszük figyelembe, akkor bizony a kezünkben (-ön) van egy:

  • alap 12 órás analóg óra
  • digitális óra (választható)
  • dátumkijelzés (választható)
  • az analóg óra és a digitális is egymástól függetlenül az összes létező időzóna között pillanatok alatt átkapcsolható
  • 3 egymástól független ébresztés
  • maximum 60 perces visszaszámláló riasztás
  • századmásodperces digitális stopper
  • folyamatos "24 órás óra" kijelzés (9 óránál)
  • folyamatos UTC idő kijelzés (12 óránál)
  • nyári időszámítás beapcsolása az összes funkcióra másodpercek műve
  • vicces a két kis "help" ablak az óra aljában, egy hét után semmi szükség rá, a mai Promaster Skyhawkokban le is cserélték másra.

Még egy nagy hiányosság (az egyetlen igazán zavaró): nincsen semmiféle kapcsolható világítás. Akkoriban még a SuperLuminova (róla később írunk részletesen) nem volt elterjedt, a régi festés a mutatókon pedig maximum tízpercekig tart ki a sötétben, éjjel hosszú percekig tartó szemmeresztés után esetleg maximum sejteni lehet mennyi is az idő.

Mellesleg a lünettán található logaritmikus skála is hasznos játékszer lehet akár, én eddig azt hiszem egyszer vettem hasznát útközben számításhoz, annál többször zavart viszont hogy eltekeredik ha kell ha nem. 

Így a végére sikerült összehozni pár negatív tulajdonságot, és mivel ez nem jó zárásnak ahhoz az órához, amit nem nagyon vagyok hajlandó egyelőre lecserélni - mivel annyira megszerettem - , ismét le kell szögeznem hogy egy nagyon megbízható, pontos, és funkcióit tekintve a mindennapokban igen jól kihasználható karóráról van szó, amely nem utolsó sorban esztétikailag is a mai napig megállja a helyét.

Azt hiszem, ha véletlenül tönkremenne (azt nem fog, ha így folytatja) elveszteném, nehezen beszélném le magamat az utódról (+rádiójel-vezérlés +zafírüveg +eco-drive; de Róla egy későbbi posztban), csak az a fránya kvarc szerkezet ne lenne... Kezdődő vészes órabuziság, hogy ez zavar...

 

A bejegyzés trackback címe:

http://oravilag.blog.hu/api/trackback/id/tr811296651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

RealJackal 2009.08.12. 19:04:41

Az a fura, hogy én is pont szombaton kezdtem el óra blogok után keresgélni a "magyar neten" és egyetlen óra blogot sem találtam (gondolom ez éppen akkor készült), pont kronográfos témában.

Annyit szólnék hozzá a posthoz, hogy az hogy automata szerkezetes az óra az szerintem csak a mérleg egyik serpenyője (nyilván a másik a mechanikus), én ezt nem tekintem alapból "alább valónak", sőt én pontosan ilyen órát kerestem a hétvégén.

Erről szívesen folytatnék egy diskurzust a szerzőkkel, privátban, de az meg erősen offtopic jellegű lenne, úgy hogy hagynék itt egy mail címet: bullama@gmail.com, hátha megszántok egy kapcsolatfelvételes email címmel:D

Előre is köszönöm

Bulla Márton

TUNYA 2009.08.13. 18:11:31

Jo kis blog ez sztem...Olvasni fogom!
A "vilägitäs" nem annyira nagy problema, ha azt veszem, hogy az en Festinam sem birja toväbb a sötetben 10 percnel toväbb pedig o csak 1 eves darab...Igaz nem kerult tobszazezerbe sem :D!
Engem ezen inkäbb az a digit kijelzo az ami irritälja a szemem!:D:D

Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.08.13. 19:34:19

@TUNYA: Ma hívtam fel "kedvencórást" mérgemben. 2 éve azt mondta, nem tudja megoldani a problémámat. Most pedig hogy "persze, simán felnyal rá SuperLuminovát, vigyem be holnap".

nahh kíváncsi leszek :)

chr(27) 2009.09.16. 17:32:26

Nekem a legfrissebb promaster a jy0020-64e van mar lassan 1 eve es nagyon szeretem en is. Nem szeretnek masik orat en sem sok-sok evig, es megnyugtat, hogy ennyire jok a tapasztalatok. Citizen foreva!

petya_87 2009.11.13. 14:19:10

Helló! Új olvasótok vagyok, épp most vettem magamnak egy Poljot Albatros ( people.timezone.com/pauld/tzpics/polkane1.jpg ) kronográfot. A postodban olvastam, hogy hasznát vetted a lünettán található logaritmikus skálának. El tudnád röviden (vagy hosszan :) ) magyarázni, hogy hogyan kell leolvasni/ használni ezt a skálát? Pont ilyen van az enyémen is, csak nem forgatható a lünetta.

Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.11.18. 09:04:05

@petya_87: Szia!

Forgatás nélkül kb el sem tudom képzelni hogy hogyan lehet használni :) Lényeg hogy mondjuk el akarom osztani 4-el a "35" számot akkor a belső skálán mondjuk fogom a "40"-et, és a külsőn a 35-at, tehát úgy forgatom a skálákat hogy ezek együtt álljanak. Akkor belsőn 10-nél a 87 fog szerepelni, de mivel logaritmikus, és egyszer átléptem a 10/100 külön színnel jelölt vonalon, így tudom hogy az nem 87, hanem 8.7 tized.

Ennyi :) Ilyen "arányszámításokra" jó.....
Pld hogy ha van még 20 liter benzinem, és 7 litert fogyaszt a kocsi, akkor mennyi útra elég ez még.
Vagy ilyesmik kkiszámolására. De mindig mindenhez oda kell tekerni amit számolni akarok. Tekerés nélkül elég nehézkes lehet :)

Valkur 2014.11.30. 19:33:48

SZia! Találtam egy éles kritikát a Skyhawk AT JY0000-53E óráról:

forums.watchuseek.com/f305/citizen-skyhawk-%3D-worst-designed-watch-ever-skyhawk-jy0000-53e-520593.html
Vélemény? :-)

w0mbat 2016.10.20. 12:12:44

@Sundance-:
Szia!
Elolvastam ezt a frankó összefoglalót, és lenne pár kérdésem ezzel a Promaster-rel (meg úgy összességében) kapcsolatban. Nekem is tudnál írni egy mail-t a profilban megadott címemre?
Például a sorozatszám kibogozása érdekelne, abból hogyan lehet megfejteni az óra gyártási idejét. Ez lenne az elsődleges kérdésem. Pl van egy 540468-as kód, akkor az 1995 áprilisában a 468-as számú karóra. (vagy 2005,2015) Biztosra szeretnék menni. :)
Várom a segítő választ,
Üdv,
w0mbat