Ez a post a Breitling "jóbarát" órájával, a Breitling Emergency-vel foglalkozik, gondoltam kezdésnek indítsunk valami finomabb sztorival, de ígérem, később a cég és óráinak a története, fejlődése is olvasható lesz a blogon.
Az Emergency-ről minden pilóta rémálma, a "Lost" című sorozatban is látható repülőbaleset jut eszünkbe, és az azzal járó "kellemetlenségek", de lássuk, mi lehetett volna, ha mondjuk Jack kezén egy ilyen Breitling Emergency trónol...

A Breitling cég Emergency (és az utód, az Emergency Mission) karórája a Professional sorozatba illeszkednek, amelynek tagjai még többek között a nagy sikerű Aerospace és Airwolf órák is. De lássuk most az Emergency-t.

Maga a szerkezet a Breitling 76 nevet kapta a keresztségben, és egy meglehetősen nagy tudású szerkezet, de azt hiszem, ettől a gyártótól ez az elvárható minimum.

A teljesség igénye nélkül:

  • SuperQuartz szerkezet (erről lejjebb egy picit részletesebben)
  • Analóg és digitális kijelzés
  • Stopper, köridőkkel és századmásodperces kijelzéssel
  • Visszaszámláló
  • Második időzóna
  • Ébresztő
  • 4 évre előre programozható digitális naptár

Ezeken felül persze megkapta a "szokásosnak" számító dolgokat, mint a mindkét oldalról tükröződésmentes zafírüveg, a mindkét irányban forgatható, 360 fokban skálázott lünetta, valamint a 3 bar nyomásig vízálló tok, ami egyébként rendelhető többféle kivitelben is, mint az arany, a fehérarany, valamint a titán. Íme a titán változat, sárga számlappal:

Breitling Emergency

Lássuk ezt a SuperQuartz elnevezésű dolgot, mit is értenek ez alatt Breitlingék. Adott tehát egy karóra, ami alapesetben igencsak ki van téve az időjárás viszontagságainak, hiszen az ember csuklóján kap hideget-meleget (tessék elolvasni Sundance Citizen tesztjét a mostoha körülményekről... :D ), szó szerint is. Ilyenkor a hőtágulás következtében az illesztések lazábbak, szorosabbak, ez bizony kihat az óránk pontosságára is. Ezt küszöböli ki a Breitling azzal, hogy a SuperQuartz szerkezettel szállított órái tartalmaznak egy beépített hőmérőt, és ennek a jelei alapján a szerkezet korrigálja a hőmérsékletingadozásból eredő várható pontatlanságot. Saját bevallásuk szerint ezzel a különféle extrém időjárási viszonyok között tesztelt órák mindössze 15 másodperces pontatlanságot mutatnak éves viszonylatban, szemben a hagyományos quartz szerkezetek átlag 150 másodpercével. Persze kérdés itt, hogy mi számít extrém időjárási körülménynek, hiszen a gyár működési tartománynak a -10 és +85 Celsius fok közötti sávot adja meg. És ezeket az adatokat kihúzott antennával, működő jeladó mellett is hozza a szerkezet. Impresszív.

És hogy mitől több ez az óra, mint egy "hagyományos" pilótaóra? Nos, ami a különbséget adja, az a vészjeladó. A tokban ugyanis kialakításra került egy, az óraszerkezettől fizikailag és áramellátásilag is különválasztott, két antennával rendelkező adó. Az eszköz működtetése pofonegyszerű, az alsó koronát kicsavarva, majd az antennát teljesen kihúzva már aktiváltuk is azt, indulhat a reménykedés. Innentől kezdve ugyanis a két 3V-os lithium elemnek köszönhetően nagyjából 48 órán keresztül fogja a jeleit sugározni, mégpedig a hagyományos repülési vészfrekvencián, 121.5MHz-en. Az észlelési távolság természetesen erősen függ az adott terepviszonyoktól, valamint a jelet fogó repülőgép repülési magasságától, így aztán a hatásos távolság 7km-től (hegyvidék, erősen egyenetlen terep) akár 400km-ig (ideális eset, hegytető) is terjedhet.

Kihúzott állapotban az antenna

Hasznosságához kétség sem férhet. 2003. januárjában két brit pilóta - Steve Brooks és Hugh Quentin-Smith - egy saroktól sarokig tartó expedíción vett részt. Mikor a helikopterük 100 mérföldre Antarktisz partjaitól lezuhant, szinte kizárólag az órájukba épített jeladóban bízhattak.Mint kiderült, nem hiába, ugyanis egy közelükben elhúzó repülőgép észlelte a leadott vészjelzést, és nem sokkal később kimentették őket. Egy korábbi - 1995 - esetben 13 ember életét mentette meg az egyikük Emergency-je, mikor raftingolás közben balesetet szenvedtek Mata-Ranginál, szinte közvetlenül az után, hogy a Breitling elérhetővé tette a nagyközönség számára ezt a modellt. Azt hiszem, ennél imponálóbb és meggyőzőbb bemutatkozásra nem is lett volna szükség.

A legendás órának létezik több változata is. Készült kizárólag katonai felhasználásra szánt modell, ennek a jeladója is más frekvencián üzemel (243MHz). Ezen felül megjelent azóta az "utód", ami inkább egy civileknek szánt verzió, ez pedig az Emergency Mission. Számos ponton módosítottak tokon, valamint a számlap kialakítása is a hagyományosabb irányvonalat igyekszik követni. Másik kalibert (B73) kapott, valamint lehagyták róla a katonai verzión még megtalálható másodlagos antennát. Az alapkoncepció azonban csaknem 15 éve változatlan, így bárki is tesz szert egy ilyen órára, egészen biztos lehet benne, hogy a minőségben és a tudásban nem fog csalódni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://oravilag.blog.hu/api/trackback/id/tr391299392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.08.10. 14:32:38

Köszönjük Emese.... Mármint Drichardka :) :)

Egyben köszöntsük első vendég-blogposztolónkat (aki elvileg folyamatos társszerző lesz) szeretettel :)

Mondjuk a raftingos sztori nekem kicsit PR gyanús, el lehet képzelni kis rosszindulattal hogy Breitlingék szervezték a rafting túrát :D :D

DRichardka · http://oravilag.blog.hu 2009.08.10. 14:34:41

@Sundance-: Megfordult a fejemben nekem is, hogy a marketingesek keze van a dologban :D

Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.08.10. 14:36:01

@DRichardka: Egész véletlenül "Breitling" matricás evezőkkel meg csónakokkal tolta mindenki, és 4 TV stáb volt kint az elsüllyedés+mentés helyszínén? :D :D

Csizirájder 2009.08.10. 21:51:13

Hát nem rossz kütyü valóban! Bár ha pilóta óráról van szó, akkor nekem azok a példányok jönnek be, amiknek a mutatóik a repülőgépek mérőműszereinek deltoid alakú mutatóival harmonizálnak, mint pl. a Fortis Flieger.

Sundance- · http://oravilag.blog.hu 2009.08.11. 07:06:52

@Csizirájder: Ez esetben várj erősen egy Bell&Ross posztot :) Lehet lesz a kedvedért nemsokára :)

teodora 2009.08.12. 17:47:06

tegyük hozzá, hogy azért a komolyságát az óra használatának némileg megőrzi, hogy -legalábbis pl. amerikában- kb. 3 millába ($15000) kerül a téves alarm, ha vki részegen kihúzgálja. alá is iratnak mindenfélét..

DRichardka · http://oravilag.blog.hu 2009.08.12. 17:59:18

@teodora: valamint a kézikönyvben külön fejezetet szenteltek a "ne húzd ki" résznek :) Egyébként szerencsére véletlen nem könnyű aktiválni, hiszen a lecsavaráson kívül tudomásom szerint az antenna teljes kihúzása is szükséges, persze aki már le is csavarta a koronát, nem valószínű, hogy megáll ott.... :)

eznemisénvagyok 2009.08.13. 16:42:44

Ennyi pénzt adni egy kvarcóráért? Van egy Breitling Herculesem, na az ÓRA. :))

DRichardka · http://oravilag.blog.hu 2009.08.13. 19:31:42

@eznemisénvagyok: No igen... Kinek a pap, kinek a papné, ugye...
süti beállítások módosítása